Search
  • Torp Panorama

Slik kan du optimalisere bedriften din under og etter korona

Korona har endret bedriftsmarkedet vårt på mange måter, og vil fortsette å gjøre det en stund til. Den økonomiske og sosiale situasjonen har endret seg, og vi samhandler på nye måter. Nye behov har oppstått, og andre er borte. Forretningsgrunnlaget til de fleste bedrifter er endret på en eller annen måte. I denne artikkelen skal vi gå inn på ulike tiltak din bedrift kan iverksette for å optimalisere bedriften din under og etter korona.



1. Revurder eksisterende merkevarestrategi

For å posisjonere virksomheten riktig under og etter pandemien, bør du revurdere bedriftens nåværende strategi for å se om den fortsatt kan fungere, og om dere formidler budskap som passer med nåværende situasjon.


Se mot konkurrentene dine. Hvis du forstår hvordan konkurrentene dine posisjonerer seg under og etter denne krisen, kan du få en fordel når samfunnet begynner å gå tilbake til normal drift. Studer konkurrenter som ser ut til å klare seg godt, og lær av hva de gjør annerledes. Se på både indirekte og direkte konkurrenter for å få den beste forståelsen av hva andre gjør, og hvilke strategier som ser ut til å være mest effektive.


Gjør en jobb for å forstå hvordan dine kunders prioriteringer har endret seg, og hva som betyr mest for dem. Bruk denne muligheten til å få verdifull innsikt, og til å forsterke relasjonen med dem.


Med dette som grunnlag, se hva bedriften din faktisk kan levere på i forhold til ny innsikt, nye behov og muligheter, og velg en posisjon og kommunikasjon som samsvarer med dette. Husk at merkevarestrategi bygges innenfra og ut, og at involvering i hele organisasjonen er viktig!


2. Evaluer produkter og tjenester

Det er ingen tvil om at utbruddet av COVID-19 har endret måten vi lever på, og måten vi handler produkter og tjenester på. Noen produkter du selger kan ha blitt irrelevante, mens andre igjen kan være mer relevante enn tidligere. Hvilke produkter eller tjenester selger du som kanskje ikke er så relevant lenger? Hvilke produkter eller tjenester selger du som kan være mer relevant for kundene dine? Kan du tilpasse produktene eller tjenestene dine til nye behov? Ved å stille deg selv disse spørsmålene og gjøre endringer i tilbudet ditt, har du mulighet til å opprettholde - eller kanskje til og med øke - omsetningen din.


3. Vær synlig der kundene dine er

Pandemien har fått de fleste av oss til å bruke langt mer tid foran PC-en enn tidligere, og dette medfører at de fleste også leter mer på nettet etter produkter og tjenester. Er bedriften din godt synlig på nettet, og gir det inntrykket kunden ønsker av deg? Er du til stede på de sosiale mediene hvor kundene dine befinner seg? Trenger du hjelp til digital og god synlighet, eller har du kompetanse nok inhouse?


Over 80% av alle kjøp i Norge starter med et søk på nettet. Salget på nett har også tatt av i løpet av korona-perioden, og ifølge Nets Norsk Ehandel utgjorde netthandelen rekordhøye 64,8 milliarder i 2020 – en nær dobling fra 2019. Med en nettbutikk blir du synlig der kundene dine er, og du trenger du ikke å bekymre deg for at redusert butikkbesøk eller nedstenging vil ha en negativ innvirkning på virksomheten din.


Netthandelen har tatt av i løpet av korona-perioden.


4. Gi en enda bedre kundeopplevelse

Det gjelder å skille seg ut på en god måte, og i tillegg til et profesjonelt inntrykk på nett, bør du tilby en skikkelig god digital kundeopplevelse. Hvordan kan du justere kundeservicen din for å bedre imøtekomme kundene dine? Nedenfor følger noen forslag:


- Utvid åpningstidene dine for kundeservice. Vi handler ofte etter arbeidstid, også på nett. Det handler om å være tilgjengelig når kundene dine besøker deg.

- La kundene enkelt kontakte deg. Bruk flere kanaler for å øke tilgjengeligheten din, inkludert telefon, live chat, e-post og sosiale medier.

- Lag gode ressurser for selvbetjeningsstøtte. Sett sammen en god kunnskapsdatabase for å hjelpe kundene dine, ha gode søkefunksjoner, og lag oversiktlige veiledninger.

- Vær ærlig om forventet leveringstid. Leveringstiden har endret seg over hele verden, informer kundene om hvordan dere håndterer dette.


5. Styrk arbeidsmoralen og entusiasmen til dine medarbeidere

Pandemien har ført til at mange av oss arbeider hjemmefra, og dette vil vi nok også fortsette med i større grad enn tidligere selv etter pandemien. Å legge til rette for gode og inspirerende arbeidsforhold er avgjørende for at ansatte skal presterer godt, uansett om det er på kontoret eller hjemme.


Et godt CRM-system med oversikt over oppgaver og fremdrift vil gi de ansatte muligheten til å enkelt holde seg oppdatert om hva som gjort og ikke. Dette skaper samhandling og flyt i prosessene, og gir dynamikk i teamet.


Sjekk muligheter for fleksible løsninger fra nettverksleverandør og mobiloperatør. Kanskje har de ansatte behov for større mengder data i sine avtaler nå enn tidligere?


Gjennomfør 1-1 chattesamtaler med alle i teamet. Individuelle samtaler lar deg vite hvordan hver og en ansatt faktisk har det. Kommunikasjon kan snu negative trender til noe positivt, og styrke samhold og motivasjon.


Samhold og motivasjon kan også styrkes med sosiale online aktiviteter med teamet, for eksempel en gang i uken. Vi er tross alt sosiale dyr, og trenger å se hverandre og prate med hverandre. Aktivitetene kan være quiz, spill, konkurranser, prisutdeling til ansatte som har bemerket seg, eller bare en hyggelig uformell prat over en kopp kaffe eller et glass øl.


6. Flytt til kontorlokaler som er tilrettelagt for den nye situasjonen

Pandemien har ikke bare lagt føringer for hvordan man driver forretning, men også hvor. Vil vi kunne ta med oss fordelene hjemmekontoret gir oss til kontorlokalene våre? I så tilfelle vil vi ha behov for fleksible løsninger, med store nok kontorflater for folk som trenger å sitte sammen, til mindre cellekontorer hvor man kan lukke seg inn. I Sandefjord tilbyr Torp Panorama dette, pluss endel andre fasiliteter bedrifter vil trenge fremover. Ta en titt her for å se hvordan bedriften din kan styrke sin posisjon ved valg av riktige kontorlokaler.


Kontorlokalene hos Torp Panorama er tilpasset vår nye hverdag, med egne kontorer å lukke seg inn på. Samtidig kan du nyte godt av fellesskap og samarbeid med de andre bedriftene på bygget.


7. Bruk situasjonen til å bli noe bedre

Noen ganger krever det en krise for å hjelpe oss med å innse at verdier, formål og ekte omsorg virkelig betyr noe. I en tid med COVID-19 har det tradisjonelle fokuset på forretningsvekst blitt erstattet av en større sannhet: Bedriftssuksess kan ikke skilles fra samfunnssuksess, hverken økonomisk eller humanistisk. Det finnes ikke noe bedre øyeblikk enn nå for å demonstrere selskapets kraft og troverdighet for positiv endring.


Til slutt vil det meste gå tilbake til det normale, og de tingene som endrer seg permanent, er ting du vil kunne tilpasse deg. Det faktum at du leser dette og tenker på hvordan du kan optimalisere bedriften nå, gjør at du allerede ligger foran mange.


Lykke til!


Idé og tekst: Inztinkt Strategi & Kommunikasjon