top of page
Search
  • Torp Panorama

Suksessbedriften Nextcom i Sandefjord

Hva er det som har gjort at sandefjordsbedriften Nextcom har klart seg så godt i et konkurranseutsatt marked? Bedriften leverer skreddersydde CRM-løsninger som effektiviserer arbeidsflyt, og har hatt en jevn og stabil vekst i alle år. Det er mange leverandører av CRM-systemer det ute, så hva er hemmeligheten?


Thomas Wolf og Steinar Talmoen tar smilende imot oss på kontoret sitt på Torp Panorama i Hangarveien 21 i Sandefjord. Vinduene som strekker seg fra gulv til tak gir panoramautsikt til flystripen, og en flott ramme til intervjuet vårt.


Ville skape en mer effektiv hverdag for andre i samme situasjon

Nextcom ble grunnlagt i 2006 av nettopp Thomas og Steinar. Thomas forteller at han i tidligere jobb opplevde utfordringer med behandling av kundedata da kundedatabasen ble stor. De fant ingen virkelig gode systemer som kunne håndtere det. Så kom Steinar på banen. Thomas forstod raskt at Steinar var en rå utvikler, og sammen utviklet de en CRM-løsning for å dekke egne behov. I 2006 startet de Nextcom sammen, da de ønsket å hjelpe andre bedrifter som var i samme situasjon som dem. Utviklingen av et nytt CRM-system så dagens lys. Nå skulle de ikke bare dekke egne behov, men også kundens behov.


«Hva vil dere si er Nextcom sine suksessfaktorer for den veksten dere har oppnådd i et så konkurranseutsatt marked?»

Det er nok flere ting, sier Thomas, «men det viktigste er at vi utvikler det kundene vil ha, ikke det vi tror de vil ha.» Thomas forteller videre at de har en ekstremt lav turnover på kunder, slik at de har unngått ujevn vekst. «Vi har veldig fornøyde kunder. Når de først har begynt å bruke løsningen vår og ser hvilken effekt det gir, så ønsker de ikke å bytte den ut.» Han legger til at de også har en bra bedriftskultur med lav turnover av ansatte. «Det gir oss en god flyt internt, og er medvirkende til at vi har en stabil økonomi.»

Thomas Wolf er daglig leder og en av gründerne til Nextcom i Sandefjord


Valg av kontorlokaler har hatt påvirkning

Steinar skyter inn at valg av kontorlokaler også har hatt påvirkning for omsetningen. «Selve lokalet er kjempefint, og det er en fordel når vi får besøk av kunder eller samarbeidspartnere.» Han forteller videre at de har store kunder spredt over hele landet og i utlandet. «For oss har det vært perfekt med den sentrale beliggenheten til kontoret, med flyplassen, E-18 og togforbindelse et steinkast unna,» forteller han. «Det er også gratis hotellrom på bygget her, så våre gjester kan ta fly hit og overnatte her – eller vi kan overnatte her selv når vi trenger det.»

Utvikler og gründer Steinar Talmoen er fornøyd med utsikten fra kontoret sitt på Torp Panorama


Samhold og synergier på bygget

«Ja, det stemmer at kontorlokalene har hatt påvirkning på omsetningen», sier Thomas, «tidligere holdt vi til i kontorlokaler hvor alle dørene var lukket, man kjente ikke bedriftene rundt seg. Her på Torp Panorama har vi et veldig bra samhold alle sammen, vi gjør felles aktiviteter og får synergieffekter av hverandre. Vi har fått endel kunder på bygget her også.»

«Ja, og så har vi jo fått en helt annen utsikt da,» ler Steinar, «før satt vi og kikket rett inn i et tre, nå har vi den panoramautsikten til flystripa! Det påvirker jo arbeidslysten også!»

«Helt klart», ser Thomas, «Jeg glemmer ikke den boosten vi følte da vi flyttet hit.»

Vil du vite mer om kontorlokaler på Torp Panorama? Kontakt oss, da vel!

bottom of page