Dette kan bli overskriften i DN.no når vi skriver mai 2024, for hodene bak Ahoy har lang erfaring og høy kompetanse innen netthandel, forretningsutvikling og etablering av bedrifter. Forutsetningene for å lykkes med ambisjonene er store.
Lars Seeberg fra Sandefjord og Geir Atle Rosenborg fra Holmestrand lanserer nettbutikken Ahoy i mai i år. Ahoy skal selge båtutstyr på nett, og har ambisjoner om å bli Norges ledende nettbutikk for båtutstyr innen tre år. «Vi ser et stort potensial i å digitalisere handelen med båtutstyr», forteller Seeberg. «Det er et generasjonsskifte i bransjen nå, og mange muligheter å ta tak i. Bransjen er traust og ligger litt bakpå i forhold til netthandel og kundeservice, og det ønsker vi å gjøre noe med.»
Geir Atle Rosenborg (t.v.) og Lars Seeberg (t.h.) er erfarne forretningsfolk med store ambisjoner.
Forretningsidéen
Rosenborg og Seeberg hadde lenge snakket om å starte sitt eget selskap sammen, og i august i fjor etablerte de Geminus. Grunnidéen bak Geminus er å gå inn med kompetanse og kapital for å utvikle andre selskaper. «I utgangspunktet skulle vi ikke starte opp nye selskaper, men vi så en mulighet her hvor vi kan gjøre en forskjell og hvor det er rom for flere aktører i markedet», forteller Seeberg. «Mange aktører har varer på lager, men de mangler ofte teknologien som skal til for å distribuere varene effektivt.» Dette ble starten for Ahoy.
Valg av navn
Valg av navn falt naturlig. Ahoy er et signalord man bruker for å fange oppmerksomheten til andre besetningsmedlemmer, eller som hilsen, advarsel eller et farvel til andre i båt. «Kanskje ikke alle kjenner til det uttrykket», sier Seeberg, «men det gjenspeiler den folkelige tonen vi skal ha i selskapet. Vi skal ha en tone of voice hvor vi snakker både til folk som kan båt og folk som ikke kan det.»
Funfact
Uttrykket kunne faktisk ha vært svært kjent for oss alle. Alexander Graham Bell foreslo opprinnelig at 'ahoy' skulle bli vedtatt som standardhilsen når man svarte på en telefon, før Thomas Edison kom med forslaget 'hallo'.
Store ambisjoner
Det er god stemning på kontoret til Ahoy i Hangarveien. «Vi jobber med ekstremt dyktige folk», forteller Rosenborg, «Vi bygger opp en massiv plattform med det beste innenfor digitale løsninger og integrasjoner. Allerede fra dag én kan vi tilby tolv – tretten tusen produkter. Vi samarbeider med en stor norsk distributør av båtutstyr nå, og nordiske distributører kan bli aktuelle etter hvert. I tillegg skal vi satse på egne merkevarer.» Han forteller at selv om de i første omgang satser på å bli ledende i Norge, er veien kort til Sverige.
Satser på utstyr til jenter
Ahoy vil tilrettelegge for et sortiment som også faller i smak hos jenter, for antall jenter som tar båtførerprøven øker stadig. «Vi ser at vi kan myke opp sortimentet litt, i forhold til det tradisjonelle utvalget som finnes i bransjen i dag. Jenter er ofte mer opptatt av bekvemmelighet og design enn menn, som for eksempel gode puter og pledd og et fint bestikk. Kanskje kan vi tilby et begrenset antall rosa dregger også», humrer Seeberg.
Suksessfaktorene for å lykkes
Det er mange brikker som skal falle på plass for å lykkes med nysatsing, og valget av lokasjon var en viktig avgjørelse. Sandefjord er en kystby med et yrende båtliv om sommeren, men det var ikke dette som var avgjørende i valget av lokasjon.
«Sandefjord er en netthandelsby. Det gir oss en unik tilgang til lokal spisskompetanse, og et miljø for netthandel som ikke finnes andre steder. En annen suksessfaktor for å lykkes med satsingen, mener Seeberg blir god kommunikasjon med kundene. «Vi skal tilby svært god kundeservice, og være tilgjengelige for kundene. Vi kommer også til å bygge opp et stort kunnskapssenter, slik at kundene kan få svar på alt de lurer på om båt hos oss.»
Ahoy har valgt å etablere kontoret sitt på Torp Panorama i Hangarveien 21. «Det som er så bra med å ha kontor her, er at det sitter mye kompetanse og mange forskjellige mennesker på bygget her. Her er det tilrettelagt for mange samarbeidsmuligheter», sier Seeberg, og fortsetter: «Dette med trivsel for å tiltrekke seg kompetente medarbeidere er også veldig viktig. Nye og freshe lokaler som dette vil være med på å skape en god trivsel for de ansatte.» Han forteller videre at den sentrale beliggenheten med nærhet til E-18, tog, buss og fly også var avgjørende. «Og så er jo alt tilrettelagt her, det er bare å ta med seg PC-en og flytte rett inn.»
Seeberg og Rosenborg trives i nye lokaler på Torp Panorama.
Kontorlokaler for fremtiden
Rosenborg forteller at de har vært opptatt av å finne kontorer som vil fungere for fremtiden. «Vi har tenkt på dette med smittevern, i og med at vi nå er midt i en periode med korona. På Torp Panorama er det veldig fleksible løsninger, med store kontorflater for folk som trenger å sitte sammen, til mindre cellekontorer hvor man kan lukke seg inn. Det er flott å ha mulighet til å kombinere egne kontorer med samarbeidsmulighetene på bygget», sier han.
Torp Panorama Office Community er et unikt kontorfellesskap er for de som ønsker seg smarte og representative kontorer med alt inkludert. Lokalene er profesjonelle og smakfulle med sitt nyskapende design. Leietakerne har tilgang på alle fasiliteter og tjenester en moderne bedrift har behov for - pluss litt til. Her får man sitt eget kontor og en leieavtale som er tilpasset egen virksomhet - samtidig som man kan nyte godt av fellesskap og samarbeid med de andre bedriftene på Torp Panorama Office Community.
Vil du vite mer om Ahoy eller kontorlokaler på Torp Panorama?
Kontaktinformasjon til Torp Panorama finner du her.
Tekst og foto: Inztinkt Strategi & Kommunikasjon
Comments